Tyska regeringen vill göra järnvägen "rustad för framtiden"

Planen inkluderar timvisa fjärrtågsförbindelser till alla större städer i Tyskland, även de som idag är underbetjänade, som Chemnitz, Heilbronn och Schweinfurt.Foto: Creative Commons Lic. Kredit:holzijue

Med dåligt rykte om förseningar, trasiga tåg och inställda avgångar har Deutsche Bahn länge varit en källa till frustration för resenärer i Tyskland. Nu vill den tyska regeringen och De gröna vända skutan med en ambitiös reformplan som ska modernisera och stärka järnvägen som framtidens transportalternativ.

De gröna i förbundsdagen har presenterat ett positionspapper kallat "Bahn 2035", där målet är att göra Deutsche Bahn till ett pålitligt och konkurrenskraftigt transportmedel.

Timvisa fjärrtågsförbindelser till alla större städer

– Varje storstad förtjänar en timvis fjärrtågsförbindelse, sade Matthias Gastel, talesperson för transportfrågor i De gröna.

För att uppnå detta vill partiet sänka spåravgifter och införa incitament som gynnar konkurrens på järnvägsmarknaden. Dessutom betonar man vikten av ett enhetligt tidtabellssystem, den så kallade "Deutschlandtakt", som ska göra det enklare att resa mellan olika delar av landet.

Stärkt statlig kontroll och investeringar i infrastrukturen

Reformen föreslår att Deutsche Bahns infrastrukturdotterbolag, DB Infrago, ska få en mer självständig roll. Dess styrelseordförande ska inte längre kunna vara medlem i DB:s koncernledning, och eventuella vinster från infrastrukturen ska återinvesteras direkt utan att gå via moderbolaget.

– Det är avgörande för oss att strukturerna blir mer effektiva, stödjer de transportpolitiska målen och att Deutsche Bahn fortsätter vara en attraktiv arbetsgivare, står det i förslaget.

De gröna menar att om dessa förändringar genomförs, blir den omdebatterade frågan om att separera järnvägsnätet från driften irrelevant.

Ett moderniserat transportdepartement

För att genomföra reformerna krävs en omfattande modernisering av det tyska transportministeriet och dess underliggande myndigheter. De gröna vill se en tydligare statlig styrning av järnvägen och en mentalitetsförändring inom den offentliga sektorn. En nyckelfaktor är att prioritera skiftet från väg till järnväg, vilket ska genomsyra både beslut och budget.

– Vi vill ha en järnväg som är redo för framtiden. Det innebär punktligare tåg, massiva investeringar i reparationer, digitalisering och utbyggnad av järnvägsnätet, sade Katharina Dröge, gruppledare för De gröna.

Stressfri resa och garanterat låga priser

En annan del av planen är att göra tågresor mer bekväma och prisvärda. Redan vid bokningstillfället ska resenärer mötas av en enkel och smidig upplevelse. Dessutom vill De gröna införa en prisgaranti för det populära "Deutschlandticket", som erbjuder obegränsat resande inom hela Tyskland för en fast månadsavgift.

Finansiering genom omfördelning

För att finansiera reformerna föreslår De gröna att medel från miljöskadliga subventioner omfördelas, liksom pengar som tidigare öronmärkts för vägbyggen. Fokus ska istället ligga på att utveckla hållbara transportlösningar och minska beroendet av biltrafik.

Med detta omfattande förslag hoppas De gröna inte bara modernisera Deutsche Bahn utan också skapa en mer hållbar och pålitlig transportinfrastruktur för framtida generationer.

Källa: Merkur