LFV och Combitech utvecklar innovativ teknik som ökar säkerheten på flygplatserna genom att radikalt minska risken att markfordon utan tillstånd befinner sig på landningsbanan, så kallade Runway Incursions (RWI).
– Tillsammans med industrin utvecklar LFV smarta lösningar för morgondagens flyg. Framtagandet av teknik för att minska antalet runway incursions är ett bra exempel på hur LFV jobbar med flygsäkerhet, innovation, effektiva arbetssätt och kundfokus, säger Gunnar Olsson, Forskning och Innovation inom LFV.
Genom att samtliga fordon på flygplatsen automatiskt rapporterar sin position och identitet upp till tio gånger per sekund kan flygledningen via en bildskärm koordinera markrörelser för flygplan och fordon med stor precision, för att undvika risken för incidenter.
Forskningsinstitutet RISE Viktoria har i samarbete med bland andra LFV utvecklat DRIWS (Digital Runway Incursion Warning System), ett demonstrationssystem som visats för ett stort antal intressenter.
– Systemet är byggt för att svara upp mot Transportstyrelsens krav och stärker dessutom säkerheten ytterligare, inte minst vid dålig sikt och i mörker, säger Jonas Didoff, projektledare på RISE Viktoria.
Systemet bygger på en idé från RISE Viktoria som genom sitt arbete inom fordonsautomation har stor erfarenhet av uppkopplade fordon. Nu tar Combitech och LFV utvecklingen vidare till en kommersiell produkt som testas på flygplatserna i Umeå och Örnsköldsvik med start under våren 2017.
– DRIWS är ett utmärkt exempel på digitalisering och tillämpning av IoT (Internet of Things) med en kostnadseffektiv mix av nyutvecklad maskin- och programvara i kombination med kommersiellt tillgänglig teknik för kommunikation och satellitnavigering, där kvalitetssäkring och integration med andra flygtrafikledningssystem har beaktats, säger Magnus Johansson, affärsområdeschef på Combitech.
– Det här är ett exempel på väl fungerande samverkan mellan forskningsinstitut och industri, säger Gunnar Olsson. Projektet har utvecklats från idé till färdig produkt på drygt ett år.
Efter godkännande av Transportstyrelsen kommer systemet att göras tillgängligt för samtliga flygplatser. Enligt EU-krav ska lösningar för säkrare trafik på flygplatsen vara införda senast vid årsskiftet 2017/2018.