E-handelns nya lösningar på Logistik & Transport

Logistik & Transport 2017 äger rum på Svenska Mässan 7-8 november. Foto: Svenska Mässan / Emmy Jonsson
Flera seminarier under Logistik & Transport behandlar e-handelns nya lösningar. Foto: Jula

Den 7-8 november, på Svenska Mässan i Göteborg, arrangeras den 19:e upplagan av Logistik & Transport, Nordens ledande mässa och konferens för logistik- och transportsektorn. Ett antal av branschens allra tyngsta beslutsfattare kommer att vara på plats för att dela med sig av sina insikter och framtidsfunderingar. Digitalisering och robotisering är två fokusområden som mässan fördjupar sig i samt vilka möjligheter och utmaningar dessa skapar för det allomfattande logistikområdet.

På aktivitetsytan kommer Logistik & Transport lyfta fler konkreta aktuella exempel inom logistik- och transporteffektiviseringar. Många spår på konferensen har sin utgångspunkt i både e-handelslogistik, förpackning, intermodala lösningar, intralogistik och externlogistik.

Teknikutveckling inom plock
I kampen om distributionskanalerna blir logistiken allt viktigare. Skall man lyckas med e-handel måste man klara e-handelns små disparata order till låg kostnad och hög kvalitet.  Flera seminarier under Logistik & Transport behandlar just e-handelns nya lösningar.
Bland annat så kommer man att lyfta fram den teknikutveckling som sker inom plockstöd och e-handelsdistribution. Teknikutvecklingen går snabbt och i logistikverksamheter är osäkerheten stor om vilken plockdesign som ger önskad effekt i den egna verksamheten.

I nästa generations plock tar robotar över en rad arbetsmoment. Det hävdar Malin Schäfer, vd för Knapp Norden. Knapp-koncernen, med huvudkontor i Österrike, är specialister på automatiserad internlogistik för produktionsanläggningar och lager.
– Jag är övertygad om att robottekniken slår igenom på bred front de närmaste åren, säger Malin Schäfer, som medverkar under programpunkten: ”Materialhantering i en digitaliserad värld, e-handeln tvingar fram nya lösningar

Under spåret kommer det att belysas val av olika tekniker såsom pick-by-light, pick-by-voice, streckkodsläsning, RFID och smarta glasögon (Google Glass, HoloLens).

Maten via butik eller online?
Livsmedelssektorn är nu rejält etablerad inom e-handelssegmentet. Många livsmedelsjättar har tidigare legat lågt med intåget på onlinehandeln, men nu gått ”all-in”. Ett exempel är Axfood som har  köpt Mat.se, Middagsfrid samtidigt som de gör egna lösningar med Hemköp och Willys. 
Nicholas Pettersson Axfood berättar om hur logistiken läggs upp för att hela affären skall bli lönsam.
Att det går att göra matdistributionen lönsam online har den brittiska e-matjätten Ocado redan visat. Sverker Lindbo, affärsutvecklingschef på bolaget, kommer att berätta om hur logistikkedjan skall designas för att det relativt lågvärdiga dagligvaruflödet skall bära sina kostnader och samtidigt möta konsumenternas allt mer krävande beteende.

T-Pod – förarlöst och eldrivet lastfordon
Att framtidens transportlösningar rycker allt närmare visas synliga bevis på under Logistik & Transport. Det stockholmsbaserade företaget Einride bildades för bara ett år sedan, men håller redan på att rita om kartan rejält. Med sin T-Pod, ett fjärrstyrt lastfordon – förarlöst och eldrivet – öppnar man för effektivare, lönsammare och miljövänligare transporter. Bakgrunden är den regelförändring som trädde i kraft 1 juli i år och som ger Transportstyrelsen mandat att bevilja tillstånd för försöksverksamhet med självstyrande fordon på allmänna vägar.
Einride har nyligen tecknat ett avtal med livsmedelskedjan Lidl Sverige för en övergång till eldrivna, självkörande lastbilstransporter. Förutsatt att nödvändiga tillstånd finns på plats kommer försök med Einrides T-pod inledas under kvartal tre 2018, med början i Halmstad.
VD:n Robert Falck, med en bakgrund på Volvo, ser enorma möjligheter.
– Kan man räkna bort föraren ökar kapaciteten enormt. Samtidigt som säkerheten ökar, vi vill skapa ett transportsystem där vi får ner antalet olyckor med tunga lastbilar, säger Falck och fortsätter:
- Vårt mål är att T-poden ska stå för 40 procent av de svenska vägtransporterna 2035, vilket skulle minska Sveriges utsläpp av växthusgaser med lika stor andel. Samarbetet med Lidl är ett viktigt steg i den riktningen, säger Robert Falck.
På Logistik & Transport berättar Falck mer om den spektakulära transportlösningen. Självklart kommer också en T-Pod att visas upp.
– Vi hoppas hitta rätt målgrupp på mässan. Ambitionen är förstås att fler ska bli intresserade av vårt koncept, säger han.

Tunga talare
I år kan Logistik & Transport stoltsera med en sylvass uppställning av talare med riktigt tunga namn från alla delar av logistik- och transportkedjan. Här kan nämnas: Mats Grundius, CEO DB Schenker Sverige, Niclas Mårtensson, vd Stena Line, Jan Kilström vd Green Cargo, Håkan Ericsson, vd och koncernchef PostNord, Pekka Stenqvist, vd DHL Norden samt Henric Hasth, vd Toyota Material Handling Sweden  
Även Göteborgs Hamns ordförande och tidigare Infrastrukturminister Ulrica Messing kommer att ta plats i talarpodiet. Hon kommer att prata om Göteborgs Hamns roll som logistiknav idag och i framtiden, om framgångsfaktorer, om samspel mellan andra delar av logistik-Sverige/Europa och globalt.

Fakta
Fokusområden Logistik & Transport 2017: 

• Intralogistik
• Digitalisering
• Robotisering
• E-handel
 • Externlogistik
• Materialhantering
• Flyg
• Sjöfart
• Järnväg
• Väg
Källa: Svenska Mässan

Text: Christer Wiik