Schweiziska tågtillverkaren Stadler har skrivit avtal med AB Transitio om leverans av åtta dubbeldäckare av typen ER1/DOSTO som ska användas av Upptåget (Uppsala Länstrafik/UL). Tågen är särskilt anpassade för vinterklimat vilket gör dem väl lämpade för de krävande förutsättningar för tågtrafik som gäller i Norden.
Tillsammans med Stadlers förvärv av det svenska företaget Swedtrac i januari i år är avtalet ytterligare ett exempel på den svenska marknadens ökande betydelse för Stadler.
Stadler har fått en order från Transitio för leverans av ytterligare åtta elektriska dubbeldäckare av typen ER1/DOSTO. Transitio nyttjar därmed en möjlighet i det avtal som tecknades med Stadler 2016 om 33 elektriska tåg till MÄLAB för trafikering i Mälardalen, med möjlighet att beställa upp till totalt 110 optionståg.
Tågen är anpassade för pendlar- och regionaltrafik och kommer att användas av Upptåget (UL) i trafik i Uppsalaregionen. De kommer att sättas successivt i trafik från slutet av 2019 och under 2020.
Likt tidigare kommer Stadler för denna beställning att involvera svenska underleverantörer som Icomera AB, Kockum Sonics AB, ÅF-Infrastructure AB och Hök Instrument AB.
Järnvägsfordon från Stadler är mycket tåliga vad gäller att klara tuffa vinterförhållanden. Det är något som företaget har bevisat genom de tåg som idag trafikerar järnvägsbanor i Norge, Finland, Estland, Ryssland och Vitryssland, där extrema väderförhållande är vanligt vintertid. För att göra tågen rustade för krävande vinterväder bygger Stadler tåg med slutna maskinrum, dubbla väggar i gångarna mellan tågvagnar, snöskrapor mellan boggier och kaross, ett system för värmeåtervinning, golvvärme och isolering av hög kvalitet.
Denna nya generation av dubbeldäckade tåg har en öppen och spatiös invändig utformning. Varje tåg rymmer 357 sittplatser. Tågets entréer har optimerats för att många passagerare ska kunna gå ombord samtidigt. Tåget har ordentligt med benutrymme för passagerarna. Tåget är också anpassat för den svenska järnvägens bredare profil och högre tekniska rälsstandard.
Genom att använda aluminium i tågets kaross blir energiåtgång och driftskostnader betydligt lägre. En annan teknisk lösning är en torr transformator som inte kräver olja för kylning. När denna lösning används i andra tåg från Stadler, som körs av den schweiziska statliga tågoperatören SBB, ger den i genomsnitt cirka åtta procents besparing av tågens totala energiförbrukning.
Källa: Stadler