Göteborg tar nu täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige. Ordern på 30 helelektriska bussar till Volvo Bussar från GS Buss, Göteborgs Spårvägars dotterbolag, och Västtrafik är den hittills största ordern på rena elbussar i Sverige, och även Volvos största hittills. Bussarna ska rulla på linje 60 i Göteborg från och med nästa höst. Det framgår av ett pressutskick från Volvo-koncernen.
Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen har höga hållbarhetsmål. Bland annat ska koldioxidutsläppen minskas med 80 % till 2020, 95 % av transporterna ska ske med förnybar energi år 2025 och man ska minska bullret från transporterSedan tidigare rullar drygt 60 av Volvos hybridbussar i Göteborg. Linje 55 trafikeras av Volvos helelektriska bussar samt laddhybrider sedan 2015 inom ramen för ElectriCity. Sedan 25 juni rullar även två av Volvos helelektriska högkapacitetsbussar på en del av linje 16.
Nu köper GS Buss, en av leverantörerna av busstrafik i Göteborg, 30 helelektriska bussar av Volvo. Det är den största ordern för Volvo hittills av denna bussmodell. Bussarna ska trafikera linje 60 mellan Redbergsplatsen och Masthugget, samt även linje 59 och 62. De har en batterikapacitet på 200 kWh och kommer laddas vid ändhållplatserna för linje 60 samt i depå. GS Buss kommer stå för laddinfrastrukturen. Bussarna ska levereras under Q3 2019.
Busslinje 60 är en av Västtrafiks mest trafikerade linjer i Göteborg. Under 2017 gjordes över 6,2 miljoner resor på linjen och ytterligare 0,7 miljoner resor på linjerna 59 och 62.
- Det är fantastiskt roligt att få bidra till att sätta fler elbussar i trafik i Volvos hemstad. Vi vet att elbussarna på linje 55 är mycket uppskattade av både passagerare, förare och kringboende. Nu får många fler göteborgare möjlighet att resa buller- och utsläppsfritt på en av Göteborgs mest trafikerade linjer. Förutom att ge passagerare och förare en behagligare resa kommer elbussarna också att bidra till en tyst, bullerfri miljö för alla de som bor längs linjen. Elbussar skapar nya möjligheter för stadsplaneringen då vi kan ta kollektivtrafiken närmare människor och även inomhus, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.
Volvo kommer ta hand om underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad.