I Göteborgsbacken på riksväg 40 utanför Jönköping brukar lastbilar under vintern har problem med att ta sig upp. Men trots att vintern kom extra tidigt i år flyter trafiken på. Backen är nämligen uppvärmd med fjärrvärme från Jönköping Energi.
Under vintern är broar, backar och vägsträckor nära vattendrag är särskilt utsatta för plötslig halka. I Jönköping hade tyngre fordon tidigare problem med att ta sig upp för den så kallade Göteborgsbacken, riksväg 40 västerut från Jönköping. Saltbilarna fick tidvis köra i skytteltrafik. I samband med att vägen breddades med ett tredje körfält för några år sedan lades värmeslingor som värms upp med fjärrvärme. Det innebär att vägbanan alltid håller några plusgrader.
– Fjärrvärmen har inneburit stora förbättringar både för trafikanterna och för väghållaren. Dessförinnan uppstod stora trafikproblem flera gånger varje vinter, säger Håkan Stigmarker, vd för Jönköping Energi. Vi är stolta och glada över att fjärrvärmen bidrar inte bara till en hållbar energiförsörjning utan även till vägmiljö och trafiksäkerhet.
Det finns få uppvärmda vägar i Sverige, men i tätorter finns exempel på gator som värms med värmeslingor. Även för gående blir det säkrare att ta sig fram, när gågator och torg är uppvärmda av fjärrvärme. I centrala Jönköping värms från och med denna vinter en nyomlagd gågata med fjärrvärme. Förutom att undvika halka löser uppvärmningen problemet att få plats med snön vid plogning av den smala gatan.
Ett annat bra exempel är centrala Borås, där flera gågator och torg är uppvärmda med fjärrvärme. Totalt finns 38 000 kvadratmeter fjärrvärmeuppvärmda gator och torg i Borås.
– Det här är bra exempel på hur man tar tillvara resurser som annars går till spillo för att hålla gator och vägar is- och halkfria, säger Ulrika Jardfelt, vd för Svensk Fjärrvärme.