Efter simuleringar står det klart att Västhamnen kan ta emot större containerfartyg utan omfattande utbyggnad. Transportstyrelsens beslut klargör för fartyg upp till 235 meter.
Att kunna ta mot fartyg som är 10 till 15 meter längre är en betydelsefull utveckling för hamnens erbjudande inom containertransporter. I takt med att feederfartygen växer i längd, bredd och djupgående vill hamnen ligga steget före och proaktivt iordningsställa för att ta emot längre fartyg.
Simuleringarna som genomförts av Sjöfartsverket handlade om 235 meter långa fartyg, 32 meter breda och med 11,7 meters djupgående. Att jämföras med 217 meter som är det hittills längsta fartyget som anlöpt Västhamnen.
För att kunna ta in de större containerfartygen vid kajerna i Västhamnen behöver hamnen dock investera. Bland annat behöver kranspår förlängas för att kunna flytta kranar längre bort från fartygens bog eller andra utstickande delar.
– Vi arbetar hela tiden på att använda och utveckla vår hamn på smartast möjligast sätt för att optimera varje kajmeter och yta. Nya arbetssätt och ny teknik öppnar upp för möjligheter. Med det här framsteget kan vi bli en ännu effektivare hamn, säger Henric Halvorsen, Chief Operating Officer på HHAB.