Danmarks nya tunnelbanelinje Metro Cityringen invigdes med pompa och ståt i slutet av september – till glädje för många av Köpenhamns invånare. Metroselskabet, ägaren av Köpenhamns tunnelbana, räknar med ett ökat antal passagerare; från 65 miljoner till 120 miljoner om året tack vare den nya linjen. Det ökade antalet passagerare resulterar i ett högt tryck på Cityringens hissar och rulltrappor, vilket kräver nya tekniska lösningar på den 15,2 kilometer långa tvåspåriga tunnelbanelinjen.
– Cityringens hissar, rulltrappor och rullband har skapats genom ett samarbete mellan Kone och Salini Impregilo/Copenhagen Metro Team, två globala aktörer som arbetar med den allra senaste tekniken för ett infrastrukturprojekt i Cityringens storleksordning. Vi har valt Kone som leverantör eftersom det är en global koncern med fingret på pulsen när det gäller den senaste tekniken inom området, säger Sigurd Nissen-Pedersen, vice direktör i Copenhagen Metro Team.
För att minimera antalet avbrott för resenärerna, är alla Kones hissar och rulltrappor i den nya tunnelbanan utrustade med 24/7 Connected Services som bygger på artificiell intelligens. Rent konkret innebär denna servicetjänst att all data om Cityringens nya hissar och rulltrappor samlas i molnet hos IBMs Watson och lagras med hjälp av små sensorer som registrerar allt som potentiellt kan leda till en driftstörning. Vid avvikelser kallas en servicetekniker automatiskt till platsen för att säkerställa att avvikelsen inte leder till driftstopp.
I takt med att data samlas i molnet, och det faktum att 300 000 passagerare dagligen transporteras i den nya tunnelbanan, ökar den totala datamängden vilket gör att Watson lär systemet att bättre förutse framtida problem.
– Tack vare Watson och mängder av sensorer, kan man nästan hävda att Cityringens hissar och rulltrappor har blivit levande. All data som sensorerna fångar upp skickas till molnet, där Watson bearbetar informationen och bedömer när det är dags för underhåll av utrustningen. Vi är väldigt glada över att vi genom samarbetet med Kone och med hjälp av den senaste tekniken kan bidra till att skapa en enastående användarupplevelse i den nya Cityringen, säger Claus Klint, Direktör för Internet of Things hos IBM Danmark.
– Om hissar eller rulltrappor plötsligt inte fungerar, kan det medföra stora konsekvenser för flödet av alla miljoner människor som använder tunnelbanan. Vi kan nu med hjälp av AI förebygga driftstopp genom att förutse fel och åtgärda dem innan de påverkar driften. Vi på Kone är otroligt stolta över att ha varit en del av ett av Nordeuropas största infrastrukturprojekt och över de lösningar som vi nu har levererat till Köpenhamns stad, invånare och besökare, säger Tuomas Oijala, regiondirektör på Kone Danmark.