Den restaurerade Negrelli-viadukten i Prag invigdes officiellt av den tjeckiska premiärministern, Andrej Babiš, efter ett treårigt återuppbyggnadsprojekt vid en ceremoni som hölls den 29 maj.
Viadukten, som byggdes 1850 över floden Moldau med dubbelspår, löper genom Pragstadsdelen Karlín och förbinder stationen Praha Masarykovo med stationen Bubenec.
Renoveringsprojektet, som inleddes i april 2017, hade till uppgift att bevara viaduktens befintliga empirestil. Arbetet omfattade rekonstruktion av 100 valv av tegel, sandsten och granit. Åtta av dessa valv leder över floden Moldau.
Delar av bron befann sig i ett sämre tillstånd än väntat, särskilt efter att järnvägsbyggnaderna hade avlägsnats tidigare. Totalt 19 valv byggdes om helt, vilket ledde till ökade kostnader och förseningar av projektet.
Projektet har bidragit till att öka tågens hastighet på viadukten från 40 km/h till 60 km/h och höjning av kapaciteten till upp till 14 tåg per timme. Åtgärder mot buller och vibrationer har också genomförts.
Under återuppbyggnadsarbeten omdirigerades regionala tåg från Kralupy nad Vltavou till stationen Praha Masarykovo via stationen Praha Holešovice, medan tågen till och från Kladno använde den improviserade enstaka plattformen på stationen Prag Bubenec Vltavská.