Affärsresenärer prioriterar fortfarande lågprisbiljetter framför miljövänliga alternativ, enligt en ny undersökning. Endast omkring 10 procent av deltagarna i studien anser att miljövänlighet är det viktigaste kriteriet vid bokning av flygresa. Nästan hälften är villiga att betala mer för en miljövänlig resa, medan det övervägande flertalet prioriterar direktflyg, som över två tredjedelar ser som det viktigaste.
Undersökningen, genomförd av plattformen LYGG och undersökningsföretaget Bilendi, visar att mindre än hälften (40 procent) av respondenterna är beredda att betala extra för att säkerställa en miljövänlig flygresa.
”Det handlar säkerligen inte om att man tycker att minskade utsläpp och klimatförändringar är oviktiga. Jag tror det handlar om att aktörerna i flygbranschen måste integrera miljöansvaret i flygresor på ett sätt som gör att resenärerna inte behöver göra ett separat val kring detta”, säger Roope Kekäläinen, vd och medgrundare på LYGG.
Enligt Kekäläinen borde man fokusera på att öka hållbarheten i hela affärsverksamheten.
Enligt undersökningen är direktflyg det mest eftertraktade kriteriet vid bokning, vilket 66 procent av respondenterna uppger. Miljövänlighet hamnar långt ner på listan, med endast 11 procent av respondenterna som prioriterar detta. Andra viktiga kriterier inkluderar total restid (43 procent) och flexibla avgångstider (42 procent). Priset är det viktigaste för 37 procent av deltagarna. I enkäten kunde man välja fler svarsalternativ.
Kekäläinen avslutar med att påpeka att även om flygresandet fortsätter att öka, borde affärsresenärer kunna förvänta sig att miljöaspekterna beaktas på bästa möjliga sätt. Ansvar för detta ligger hos aktörerna inom flygbranschen.
”Flygresandet växer fortfarande och i år flyger vi mer än någonsin. Samtidigt väcker flygets miljöpåverkan skam. Affärsresenärer borde kunna lita på att miljöaspekterna beaktas på bästa möjliga sätt och ansvaret för det ligger hos oss som är verksamma inom flygbranschen”, avslutar Roope Kekäläinen.
Undersökningen genomfördes online i Bilendis M3-panel 13–24.6.2024. Den besvarades av totalt 450 svenskar över 18 år, som gjort affärsresor med flyg under de senaste tolv månaderna.
Källa: Lygg