Krönika: Bygg spåren på rätt ställe

Tankesmedjan menar att två nya spår, på sträckan Göteborg-Floda-Alingsås kan vara klara för trafik 2035. Foto: iqbal pohan/unsplash

Av: Björn Stahre och Lennart Wassenius

Nu pågår ett vansinnigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra Stambanan. Trafikverket bygger två sidospår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd!

Byggarbetsplatsen i Lerums centrum är farlig då det i marken finns gott om kvicklera. Man stör befintlig trafik på Sveriges mest trafikerade järnväg under ca tre år och bäddar för en framtida kraftigt utökad godstrafik med påföljande buller och vibrationer. Godstågen tenderar att bli längre och längre. Prislappen lär landa på 800 - 1000 miljoner kronor.

Samtidigt pågår arbetet med Nationell plan för infrastrukturen i Regeringskansliet. Vilka projekt som prioriteras, för perioden 2026 - 2037, vet vi första kvartalet 2026, då regeringen fastställer planen. Ytterligare två spår på Västra stambanan, sträckan Göteborg- Floda- Alingsås, har varit aktuell i mer än två decennier. Tidigare regeringar har prioriterat Götalandsbanan medan Västra Stambanan fått vänta.

Men nu är läget helt annorlunda, Götalandsbanan är borta, varför satsningar på Västra Stambanan är både realistiska och nödvändiga. Farledsfördjupningen till Göteborgs hamn och inte minst Nato-medlemskapet ger mer trafik och därmed krävs mer kapacitet på Västra Stambanan sträckan Göteborg – Floda - Alingsås. Denna del av banan går under den mindre smickrande benämningen ”Sveriges värsta flaskhals”. Nu kan den äntligen byggas bort!

Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum har uppvaktat och uppmanat regeringen att starta planeringsprocessen för detta angelägna spårbygge i mer än två års tid. Projektet kan genomföras som en ”Grödingelösning”, d v s en egen korridor norr om Aspen som inte ger några konflikter med den befintliga trafiken på banan. Både Partille och Lerums kommun har i sina respektive översiktsplaner anvisat lokalisering för ”två spår i tunnel norr om Aspen”.

Vi vill också uppmana Lerums politiker att inte ”glömma bort” Aspedalens hållplats. Hållplatsen får ju en rejäl renässans när gods- och fjärrtrafiken trafikerar det nya tunnelspåret norr om Aspen.

Lerums kommun bör också, i samverkan med Trafikverket, se till att godstågen körs inom de stipulerade hastighetsgränserna. Godstågen, som tenderar att bli tyngre och längre, genererar mer och mer buller och vibrationer med ökade skredrisker som följd. Vi menar att gällande hastighetsgränser absolut inte får överskridas! I känsliga områden som genom Lerums centrum bör sänkt hastighet aktualiseras.

SVT-programmet ”Hur fan hamnade vi här” visar en förödande kritik om det allvarliga tillståndet i det svenska järnvägsnätet. Här finns en mycket stor underhållsskuld samtidigt som viktiga investeringar lyser med sin frånvaro.

I den Nationella planen som regeringen fastställer om ett år måste Västra stambanan (och Malmbanan) ha högsta prioritet. Vi menar att två nya spår, på sträckan Göteborg-Floda-Alingsås kan vara klara för trafik 2035. Detta är ingen omöjlighet. Den första järnvägsgeneralen, Nils Ericson, byggde hela Västra Stambanan Göteborg-Stockholm på 10 år, i mitten av 1800-talet.

Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum