För att möjliggöra högre hastigheter och förbättrad säkerhet genomförs omfattande förändringar på Mittbanan. Ett 40-tal plankorsningar mellan Stöde–Ånge och Bräcke–Östersund kommer att avskaffas eller byggas om. Arbetet beräknas vara klart 2030.
Utredningar pågår för att identifiera passager där bommar och signaler kan installeras. Alla korsningar kommer inte att kunna byggas om, vilket innebär att vissa istället stängs. Parallellt genomförs spårmätningar och rälsjusteringar för att möjliggöra en framtida höjning av hastigheten på sträckorna Stöde–Ånge och Bräcke–Östersund. När arbetet är klart och hastigheten kan höjas kommer fler tåg att kunna köra snabbare på Mittbanan, samtidigt som säkerheten förbättras längs hela sträckningen.
Förberedande undersökningar
Under 2024 och 2025 genomför Trafikverket mätningar av spåret, geotekniska undersökningar samt en naturvärdesinventering längs järnvägen. Syftet är att skapa underlag för de kommande ombyggnationerna.
Ombyggnation och justering av spår
Mellan 2025 och 2030 kommer spårjusteringar att genomföras. Dessutom byggs nya bomanläggningar och ersättningsvägar för att förbättra säkerheten vid de korsningar som påverkas.
Bakgrund och mål
Trafikverket har i uppdrag att förbättra säkerheten på järnvägen och undersöka obevakade plankorsningar. På Mittbanan finns omkring 40 sådana korsningar utan bommar eller signaler. Dessa ska antingen avlägsnas eller anpassas för att minska olycksrisken. I vissa fall utreds även behovet av stängsling för att hindra obehöriga från att vistas i spårområdet.
Målsättningar med åtgärderna:
- Ökad säkerhet vid plankorsningar
- Möjlighet för vägtrafikanter och tåg att passera tryggt
- Minskning av olyckor och skador vid järnvägsövergångar
- Användning av driftsäker teknik i säkerhetslösningar
Källa: Trafikverket