Att hantera tungt gods är en viktig kärnverksamhet i hamnarna och detta ställer höga krav på såväl utrustning som säkerhetstänkande. Att lyftutrustningen är i fullgott skick är en således en prioriterad fråga, då den utsätts för hårt slitage i en tuff miljö.
Varje år hanterar Norrköpings hamn närmare 4 miljoner ton gods. Stora industri- och handelsföretag, rederier, transportföretag och speditörer är beroende av att hamnens kranar kan lyfta godset på ett effektivt, säkert och tillförlitligt sätt. Elva stora hamnkranar bär upp verksamheten och utsätts för hårt slitage. Norrköpings hamn ville kontrollera kranarnas skick och ta reda på hur länge de är säkra att ha i drift. Inspecta gjorde därför en konditionsanalys. Det hjälpte Norrköpings hamn att besluta om kommande underhåll och investeringar.
– Våra kranar lyfter tunga och värdefulla laster. Vi har Sveriges starkaste hamnkran som ensam lyfter hela 350 ton. Vi måste vara 100 % säkra på att de fungerar och lyfter säkert, säger Raymond Axelsson, Teknisk chef, Norrköpings Hamn och Stuveri, NHS.
Inspecta fick därför uppdraget att göra en konditionsanalys på åtta av de elva spårburna kranarnas stålkonstruktion, maskindelar och elutrustning. Magnus Dahlberg, Inspecta Technology, samlade beräkningsingenjörer, besiktningsingenjörer, provningstekniker och elingenjörer för att kunna ge NHS en så samlad och komplett bild som möjligt av kranarnas status. Samlad bild med besiktning och provning – Den erfarenhet våra ingenjörer har av kranar, stålkonstruktioner och andra tungt industriella objekt gjorde att vi tillsammans kunde ge en gedigen och välgrundad bedömning av kranarnas kondition och återstående livslängd, säger Roger Wibert, ansvarig uppdragsledare från Inspecta Technology.
Ingenjörerna gjorde en visuell kontroll av stålkonstruktionen, maskindelarna och elutrustningen. Speciellt utsatta delar som svetsar, nitar, fogar och snitt besiktigades extra noggrant. Provningsingenjörerna gjorde sedan en förstärkt kontroll med magnetpulverprovning av de identifierade områden där korrosion, deformationer eller sprickor upptäcktes, eller misstänktes.
Inspecta Technology´s beräkningsingenjörer kunde sedan räkna på kranarnas livslängd och göra konditionsanalyser av maskindelar och elutrustning utifrån besiktnings- och provningsunderlaget.
Konditionsanalys visar på liv Konditionsanalysen gav en djupare bild av kranarnas status och återstående livslängd och pekade på vilka åtgärder som behöver göras för att säkerställa att kranarna kan fortsätta i säker drift.
– Det finns mer liv kvar i de här kranarna än vad man kunde tro. Med rätt underhåll och besiktning kan flertalet av kranarna fortsätta lyfta rejäla ton i många år framöver, säger Magnus Dahlberg, Inspecta Technology.
Hybridlösning i HelsingborgÄven truckverksamheten ses över i svenska hamnar. Här verkar hybridtekniken kommit för att stanna, även inom tunga arbetsmaskiner och hamnverksamhet. Under fjolåret testade Helsingborgs Hamn, Konecranes nyutvecklade teknik för hybriddrivna containertruckar. Hybridtekniken har använts i daglig drift och sänkt såväl bränslekostnader som utsläpp med cirka 30 procent, jämfört med en konventionell dieseltruck. Trucken återanvänder rörelseenergi när den bromsar och sänker sin last. Dessutom förbättrar hybridtekniken produktiviteten eftersom maskinen svarar snabbare på förarkommandon. Som ett resultat av de goda testförsöken beslöt hamnen i somras att användningen av hybridtruckar i Helsingborgs Hamn permanenteras.
Källor: Inspecta, Helsingborgs Hamn, Konecranes