CMP storsatsar

Vy över CMP, Köpenhamnssidan- Foto: Perry Nordeng

CMP, Copenhagen Malmö Port, satsar på en ny typ av skytteltrafik mellan Malmö och Köpenhamn. Via daglig pråmtrafik mellan städerna förenklas transporterna av t ex containrar. För godskunderna blir genvägen över sundet smidig och kostnadseffektiv, men ger även miljövinster.

Skytteltrafiken sjösätts i mars 2015 och baseras alltså på pråmar som går i daglig trafik mellan CMP:s terminaler i Malmö och Köpenhamn. Därmed ökar frekvensen i containertransporterna via Malmö.

– Nu skapas en genväg över Öresund som kunderna får nytta av, säger Johan Röstin, CEO för CMP. Containertransporterna blir enklare och kostnadseffektivare. Miljöbelastningen minskar också. Gods förs från lastbil till närsjöfart när vi utnyttjar vattenvägen Öresund för regionala transporter. Det minskar utsläpp, buller och trängsel på de skånska vägarna.

Idag går tusentals containrar i Skåne med lastbil till och från andra hamnar. Många av dessa containrar kan istället gå via Malmö och Köpenhamn. Skytteln länkar ihop både import- och exportflöden vid CMP:s terminaler. Varje vecka har Köpenhamn dessutom sju anlöp av feederfartyg, som kopplar containertrafiken till alla större internationella hamnar.

– För kunderna blir containerskytteln ett flexibelt och konkurrenskraftigt alternativ. De kan växla mellan våra terminaler och utnyttja de alternativ som för tillfället är bäst, exempelvis gällande tomma containers och fraktpriser. Till detta läggs att kostnaderna för lastbilstrafiken också kan minska, poängterar Johan Röstin.